Славчо Атанасов: Въздухът в Пловдив е мръсен, мерките - само на книга
Причина за замърсения въздух е и сбърканата философия при изграждане на зелената система в града, казва депутатът от НФСБ
06.03.2018г.

„Стратегията на Община Пловдив за чистотата на въздуха е една неправилно подготвена статистическа информация – изградена на базата на анкетирани 100 домакинства, което е изцяло непредставителна извадка. Направена е така, че да има документ, но се вижда, че Общината няма лостове за реални мерки“. Това заяви общинският съветник от НФСБ Слави Георгиев на пресконференция в града под тепетата днес.

„Проблемът е изключително сериозен и подходът към него трябва да е такъв. Защото, цифрите са стряскащи – България е на челно място по смъртни случаи от мръсен въздух, 188 са смъртните случаи на 100 000 души само за една година“, посочи и Десислава Желязкова, бивш кмет на район „Западен“. Тя също заяви, че Програмата на община Пловдив за чистия въздух е пожелателен, но не и сериозен документ.

„Наясно сме, че не е посилите на Общината да намали броя на автомобилите и ползването на дърва и въглища за отопление, за да не се замърсява въздуха – затова, ние предлагаме реални и постижими неща“, категоричен бе Слави Георгиев.

Част от тези мерки посочи народният представител и кмет на Пловдив в мандат 2007-2011 Славчо Атанасов.

„Транспортният проект не заработи, въпреки сериозните средства, налети в него – станахме свидетели на тотални задръствания и тапи в града, които водят до сериозно замърсяване на въздуха. Нужно е цялостно преразглеждане на организацията на движението, в товачисло и на „умните“ светофари“, заяви Славчо Атанасов.

По думите му причина за замърсения въздух е и сбърканата философия при изграждане на зелената система в града.

„Вместо да се хвърля една голяма сума за изграждане на един-единствен парк зад р. Първенецка, край Гребната база, където има гора и ветрозащитен пояс и където ще има влияние само върху район „Западен“, е редно да се направят по-малки паркове във всички райони на града. В Стратегията неслучайно е записано, че всеки квартал си има собствен микрокрлимат и затова е нужно изграждане на паркове в града по райони, а не извън града“, посочи Славчо Атанасов.

Не на последно място той постави нуждата от много сериозен контрол на строителството в Пловдив.

„Временните депа за строителни отпадъци в рамките на града трябва да бъдат закрити. При нас са идвали много граждани с жалби, че при най-малкия вятър прахоляка от тези сметища става непоносим“, каза Славчо Атанасов. Той бе категоричен, че строителните отпадъци трябвада се изнасят извън града – на строителното сметище край Първенец.

„Ремонтите на централни булеварди, в които бяха налети сериозни средства, бяха направени така, че вместо да освободят движението и така да допринесат за това въздухът в центъра да не е толкова замърсен от автомобили – те доведоха до това най-големите задръствания да се образуват в централна градска част“, добави Слави Георгиев.

Общинският съвметник Костадин Гаров изнесе информация за замърсеността на въздуха, според която още до средата на февруари, миналата година нормата за запрашеността на въздуха е била надвишена. Той предложи като мярка за борбата с мръсния въздух издаването на т.н зелен билет в градския транспорт, която мярка вече се прилага в София.

„В дните със завишени норми да се продават билети за градския транспорт на по-ниска цена, така че хората да бъдат стимулирани да пътуват повече с него, а не с автомобилите“, даде пример Костадин Гаров.